Παρατείνεται έως τις 30 Ιουνίου 2016 η προθεσμία για την επικαιροποίηση των απαιτούμενων δικαιολογητικών για υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου Κατσέλη (Ν.3869/2010), η οποία έληγε αρχικά στις 19 Φεβρουαρίου, και έπειτα στις 4 Μαίου λόγω του όγκου των αιτημάτων προς τα τραπεζικά ιδρύματα.
Η εν λόγω διάταξη αφορά στην υποχρέωση των δανειοληπτών των οποίων η κύρια αίτηση εκκρεμούσε στις 19 Αυγούστου του 2015 και δεν προσδιορίστηκε η συζήτηση της αίτησής τους μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου 2016.
Επιπλέον, όσον αφορά τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν μεταγενέστερα, η επιπρόσθετη προθεσμία του ενός μηνός που μπορούν να χορηγήσουν τα κατά τόπους Ειρηνοδικεία για υποβολή τυχόν ελλειπόντων δικαιολογητικών επιμηκύνθηκε σε δύο μήνες.
Η ανακοίνωση του υπουργείου
«Σύμφωνα το τρίτο άρθρο του Ν. 4366/2016 (ΦΕΚ Α’ 18/15-2-2016), παρατείνεται έως τις 4 Μαΐου 2016 η προθεσμία για την επικαιροποίηση των απαιτούμενων δικαιολογητικών για υπαγωγή στις διατάξεις του Ν. 3869/2010, η οποία έληγε στις 19 Φεβρουαρίου 2016.
Ειδικότερα, η εν λόγω διάταξη αφορά στην υποχρέωση των δανειοληπτών των όποιων η κύρια αίτηση εκκρεμούσε στις 19 Αυγούστου του 2015 και δεν προσδιορίστηκε η συζήτηση της αίτησής τους μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου 2016.
Η ως άνω παράταση δόθηκε λόγω του όγκου των αιτημάτων προς τα τραπεζικά ιδρύματα για χορήγηση των βεβαιώσεων οφειλών στους δανειολήπτες και της αδυναμίας των τραπεζικών ιδρυμάτων να τα διεκπεραιώσουν εγκαίρως.
Επιπλέον, όσον αφορά τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν μεταγενέστερα, επειδή για τον ίδιο λόγο υπήρχε κίνδυνος να εκπνεύσει η επιπρόσθετη προθεσμία του ενός μηνός που μπορούν να χορηγήσουν τα κατά τόπους Ειρηνοδικεία για υποβολή τυχόν ελλειπόντων δικαιολογητικών δυνάμει του γ΄ εδαφίου της παρ 4. του αρ. 4 του Ν. 3869/2010, η δυνάμενη να χορηγηθεί προθεσμία επιμηκύνθηκε σε δύο (2) μήνες».
Με την υποβολή στην εφορία φωτοαντίγραφου διαταγών πληρωμής, δικαστικών αποφάσεων ή αγωγών έξωσης οι ιδιοκτήτες ακινήτων με ανείσπρακτα ενοίκια θα μπορούν να αποφύγουν τη φορολόγησή τους για το ποσό που δεν εισέπραξαν.
Διευκρινίσεις σχετικά με τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν στις περιπτώσεις αυτές παρέχει εγκύκλιος του γγ Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.
Στην εγκύκλιο ορίζεται ότι τα εισοδήματα από την εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας στη διάρκεια του 2015, τα οποία δεν έχουν εισπραχθεί από τον δικαιούχο, δεν συνυπολογίζονται στο συνολικό εισόδημά του, εφόσον έως την προθεσμία υποβολής της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, έχει εκδοθεί εις βάρος του μισθωτή διαταγή πληρωμής ή διαταγή απόδοσης χρήσης μισθίου ή δικαστική απόφαση αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων ή έχει ασκηθεί εναντίον του μισθωτή αγωγή αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων. Τα εν λόγω εισοδήματα φορολογούνται στο έτος και κατά το ποσό που αποδεδειγμένα εισπράχθηκαν.
Τα μη εισπραχθέντα εισοδήματα δηλώνονται σε ειδικό κωδικό ανείσπρακτων εισοδημάτων από εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Προκειμένου να δηλωθούν ως ανείσπρακτα τα εισοδήματα από την εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας θα πρέπει να προσκομίζονται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., πριν από την υποβολή της δήλωσης, ευκρινή φωτοαντίγραφα (φωτοτυπίες), των διαταγών, δικαστικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί ή αγωγών που έχουν ασκηθεί, έως και την προθεσμία υποβολής της ετήσιας δήλωσης.
Διευκρινίζεται ότι τα ανείσπρακτα εισοδήματα θα δηλώνονται στο έντυπο «ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ» Ε2 και θα μεταφέρονται σε ειδικό κωδικό του εντύπου Ε1 κατά την υποβολή της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Κατατέθηκε στο υπουργείο Εργασίας και τέθηκε σε εφαρμογή η νέα διετής κλαδική σύμβαση εργασίας που υπέγραψαν η Ομοσπονδία των εργαζομένων στα τουριστικά επαγγέλματα και η Ομοσπονδία των Ξενοδόχων.
Η νέα σύμβαση προβλέπει “πάγωμα” των μισθών στα σημερινά επίπεδα έως και το πρώτο τρίμηνο του 2017 και αύξηση 1% από την 1/4/17 με αντάλλαγμα τη διατήρηση όλων των επιδομάτων και των θεσμικών διασφαλίσεων προηγουμένων συμβάσεων στις επιχειρήσεις – μέλη των οργανώσεων.
Να σημειωθεί ότι με βάση το ισχύον καθεστώς, επιχειρήσεις που δεν είναι μέλη της ΠΟΞ μπορούν να υπογράφουν επιχειρησιακές συμβάσεις με ελάχιστους όρους αμοιβής τα νομοθετημένα κατώτατα όρια μισθών και ημερομισθίων και μόνο 4 βασικά επιδόματα (αντί των 11 που προβλέπει η κλαδική σύμβαση των ξενοδοχοϋπαλλήλων).
Καμία επιβάρυνση στους καταναλωτές λόγω της χρήσης μέσων πληρωμής, όπως είναι η πιστωτική ή η χρεωστική κάρτα. Αυτό προβλέπεται με το άρθρο 56 του ν. 4370/2016 που τροποποιεί τον ν. 2251/1994 για την προστασία του καταναλωτή.
Επισημαίνεται ότι η απόλυτη απαγόρευση επιβολής τέτοιων επιβαρύνσεων είχε θεσμοθετηθεί ήδη με τον ν. 3862/2010 (άρθρο 49 παρ. 3 εδ. β΄). Ωστόσο, μετά τη θέση σε ισχύ της Υ.Α Ζ1-891/2013 (ΦΕΚ Β΄ 2144), από τις 13.6.2014, η οποία απαγόρευε τη χρέωση των καταναλωτών για τη χρήση ενός συγκεκριμένου μέσου πληρωμής μόνο «για δαπάνη υπερβαίνουσα το κόστος χρήσης αυτού του μέσου», εμφανίστηκαν από ορισμένους προμηθευτές πρακτικές επιβολής χρεώσεων σε καταναλωτές λόγω πληρωμής μέσω κάρτας.
Η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή», κατόπιν υποβολής σχετικών αναφορών, είχε επισημάνει το ζήτημα, προβαίνοντας, από το 2014, σε συστάσεις προς προμηθευτές, οι οποίοι είχαν επιβαρύνει με πρόσθετες χρεώσεις καταναλωτές λόγω πληρωμής με κάρτα. Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι, με τη νέα νομοθετική ρύθμιση, η οποία ισχύει από 7.3.2016 καθίσταται σαφές ότι οι χρεώσεις αυτές απαγορεύονται, όπως άλλωστε, επιτάσσει η σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία. Για τυχόν παραβάσεις μπορούν να απευθύνονται στον Συνήγορο του Καταναλωτή υποβάλλοντας σχετική αναφορά.